-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49770 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تفسير آيه 35 نور چيست؟
براي دريافت معناي آيه مباركه «نور» بايستي به چند مقدمه توجه داشت: الف) در قرآن مجيد از اموري با عنوان «نور» ياد شده است؛ از جمله: 1- قرآن {A{/Bقَدْ جاءَكُمْ مِنَ اَللَّهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبِينٌ {w19-26w}{I5:15I}/}A} {V(مائده، آيه 15)V}. 2- ايمان {A{/Bاَللَّهُ وَلِيُّ اَلَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ اَلظُّلُماتِ إِلَي اَلنُّورِ{w1-9w}{I2:257I}/}A} {V(بقره، آيه 257)V}. 3- هدايت الهي {V(انعام، آيه 122)V}. 4- اسلام {V(صف، آيه 6 و 7)V}. از ملاحظه مجموعه موارد كاربرد كلمه «نور» در قرآن، چنين برمي آيد كه: اين واژه، در مواردي به كار برده شده كه موضوع هدايت و رهايي از ظلمات گمراهي مطرح است. حال گاهي «هدايت كننده» نور و سراج توصيف شده است و گاه «هدايت شده» و گاه نيز «وسايل هدايت». حال به معناي جمله {A{/Bاَللَّهُ نُورُ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ...{w1-5w}{I24:35I}/}A} مي پردازيم: خداوند نور آسمان ها و زمين است؛ يعني، هدايت بخش و راهنماي همه هستي است (در اين معنا نور به معناي منوّر گرفته شده است). {/B«مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ{w6-8w}{I24:35I}/}...»، مثال نور او مانند چراغداني است كه در آن محل، چراغي فروزان در درون حبابي شيشه اي قرار گرفته باشد و آن شيشه (حباب) همانند ستاره اي بدرخشد؛ چراغي كه از روغن درخت زيتوني كه شرقي و غربي نباشد (يعني كاملاً از نور خورشيد بهره برده باشد و بخشي از روز در سايه نباشد) و روغنش از فرط آمادگي براي سوختن، نيازمند آتش نباشد، نوري است بر فراز نور [در كمال درخشش و بدون نقطه تاريك ]و خدا هر كس را كه بخواهد، با نور خويش هدايت مي كند و به هر چيز آگاه است. حال با توجه به آيه بعد (في بيوت اذن اللَّه)، چنين برمي آيد كه مقصود از چراغ پرفروغ و... قلب و اندرون مؤمناني است كه در خانه هايي خاص قرار دارند. آنان چراغ هايي فروزانند كه بدون هيچ ابهامي، مي درخشند و نور ايمان از فطرت آنان مي جوشد [همانند روغني كه براي اشتعال نيازي به جرقّه ندارد]. آنان غرق در نورند و خداوند هر كه را بخواهد، به اين نور هدايت مي كند، بنابراين مي توان گفت: اين آيه تمثيلي براي بيان نور هدايت الهي و خانواده هايي است كه حامل اين نور هستند (خاندان انبيا و اوليا).

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.